Thursday, September 10, 2009

Hancurnya Kehakiman Malaysia-kerana dia

alam banyak hal nampaknya peguam negara mempunyai kuasa yang terlalu besar semenjak zaman Abdullah (sekarang Tun) menjadi Perdana Menteri dan diteruskan dasar pemerintahan oleh Datuk Seri Mohd Najib Razak dengan mengekalkan Abdul Gani Patail di jawatan tersebut.

Malaysia dilihat di dalam banyak hal mengikut telunjuk Peguam Negara yang seorang ini yang nampaknya kian hari kian mencengkam untuk melaksanakan agenda-agenda yang hanya dia dan Allah s.w.t saja yang tahu.

Beliau sangat berkuasa di dalam menentukan apa yang perlu dibuat dan apa yang tidak perlu dibuat oleh kerajaan sekalipun apa yang disampaikan sebenarnya hanya untuk kepentingan-kepentingan tertentu.

Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail dikenali oleh rakyat Malaysia sebagai manusia paling hina yang pernah dimiliki oleh negara. Beliau selama ini bertindak seperti beliau seorang Maharaja Paling Berkuasa, memperbodohkan Perdana Menteri dan kabinet serta rakyat seluruhnya dengan melepaskan perahsuah-perahsuah negara serta menakut-nakutkan hakim-hakim dengan bertindak sebagai Pendakwa Raya untuk meminta mahkamah supaya rakyat yang dipandangnya sebagai ancaman kepada pemerintah dihalang daripada diikatjamin.

Ingatkah lagi apa yang berlaku kepada Suwandi dan Azman yang dilokap selama sebulan di dalam kes Batu Burok di Mahkamah Kuala Terengganu satu ketika dulu, adalah hasil dari perbuatan terkutuk Peguam Negara ini.

Ghani Patail juga telah mencampuri urusan pelantikan MB terengganu dengan cuba mengugut Yang Di Pertuan Agong dengan kenyataan kononnya "proses pelantikan Menteri Besar merupakan satu proses yang ditentukan oleh Undang-Undang sebagaimana yang termaktub dalam Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu" untuk menyebelahi Perdana Meneri Abdullah Ahmad Badawi yang ingin Idris Jusoh dikekalkan sebagai Menteri Besar Terengganu selepas PRU ke 12 baru lalu.

Maruah Malaysia yang tergadai ekoran kes Batu Putih adalah lantaran orang yang bernama Gani Patail ini yang mewakili negara di Hague yang pada ketika itu beliau telah turut membariskan anaknya yang baru lulus dari UiTM di dalam delegasi ke Hague iaitu Faezul Adzra Tan Sri Gani Patail.

Abdullah Ahmad Badawi tunduk kepada Singapura di dalam banyak hal seperti pembatalan jambatan bengkok adalah juga kerana Gani Patail ini dengan alasan negara akan menghadapi pelbagai masalah perundangan antarabangsa jika meneruskannya.

Krisis politik di Perak juga mendedahkan bahawa kesemua hakim-hakim yang ditentukan mendengar kes di mahkamah (Tinggi, Rayuan dan Persekutuan) ditetapkan oleh Peguam Negara.

Maka tidak hairan kesemua hakim Mahkamah Rayuan dan Persekutuan akan menterbalikkan keputusan-keputusan di mahkamah tinggi yang berpihak kepada mereka yang tidak disukai oleh pemerintah.

Justeru institusi kehakiman seluruhnya kini berada di dalam dalam cengkaman Peguam Negara.

Kes liwat Anwar-Saiful adalah konspirasi nyata dari Gani Patail bersama Ketua Polis Negara, Musa Hassan. Banyk telah didedahkan mengenai hal ini dan yang jelek hakim yang mendengar kes ini adalah hakim yang ditetapkan oleh Peguam Negara juga.

Kini di dalam penubuhan Suruhanjaya Diraja dan inkues ekoran kes kematian Teoh sekali lagi Peguam Negara terlibat di dala memberikan nasihatnya kepada Najib.

Najib menjadi Pak Angguk kepada Peguam Negara apabila katanya Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail akan mengeluarkan kenyataan dan penjelasan yang terperinci berhubung perkara itu pada hari ini.

Najib, tiada orang lainkah yang lebih layak untuk menjadi Peguam Negara sebelum anda terus diperbodohkan olehnya?

No comments:

Post a Comment