Thursday, September 3, 2009

kepimpinan terbukti bukan sahaja dalam negara


KENYATAAN DSAI (8) :
"Yayasan tersebut akan mengeluarkan kenyataan penuh selepas mesyuarat di Bahrain minggu hadapan. Tetapi, memandangkan propaganda yang berterusan dari media kawalan Umno, saya telah memutuskan untuk mengeluarkan kenyataan ini".

KENYATAAN DSAI (9) :
"Sekiranya tiada penjelasan oleh media berkenaan isu ini, Yayasan tidak akan teragak-agak untuk memulakan tindakan perundangan terhadap pihak-pihak terbabit- ANWAR IBRAHIM, Pengerusi Yayasan Masa Hadapan".


KENYATAAN DSAI (6) :
"Keputusan yang disepakati ialah untuk mendirikan ibu pejabat di Beirut, Lubnan. Walau bagaimanapun, di dalam mesyuarat lembaga pengarah pada 4 Disember 2006 di Amman, Jordan, saya bertemu Menteri Luar Jordan Abdelelah Al-Khatib, yang menyokong saranan penubuhan sekretariat serantau di Amman memandangkan penangguhan di dalam mendirikan ibu pejabat Beirut akibat serangan Israel terhadap Lubnan. Mesyuarat lembaga pengarah seterusnya akan diadakan pada 29-30 Mei 2007 di Bahrain".
"Saya tidak melantik Shaha Ali Reza ke Yayasan. Beliau mula-mula ditugaskan oleh Bank Dunia menerusi Jabatan Negara Amerika Syarikat untuk Yayasan pada hujung 2005 sebelum saya menjadi Pengerusi. Jawatankuasa Eksekutif telah memutuskan pada pertengahan 2006 untuk menyeragamkan pelantikan tersebut agar Shaha menasihati secara langsung dari Bank Dunia dan bukannya Jabatan Negara".




Dear Ms Cleveland,
I am writing to request the tranfer of the secondment of Ms Shaza Riza,British citizen,employee of the Bank,from the Bureau of Near Eastern Affairs at the US Department of State to the Foundation for the Future which she was in charge of establishing. While assigned to the Foundation for the Future, Ms Riza will work in the Washington DC office of the Foundation. Ms Riza will be Senior Advisor to the Executive Committee and the Board of Directors of the Foundation for The Future.

Ms Riza's secondment to the foundation will be subject to the same arrangements agreed to with the state Department. After reviewing in this document, please sign it and return it to me via fax at 703 464 5153. We look forward to continue our work with ms Riza on this important initiative.Should you have any questions or concerns please contact me at 703 464 5161.

Yours sincerely
Anwar IbrahimChairmanFoundation For The Future




KENYATAAN DSAI (5):
"Ahli lembaga pengarah yang lain termasuklah Kamel Abu Jaber, penasihat kepada Menteri Luar Jordan; Dr. Cornelio Sommaruga, bekas Presiden Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa; Professor Ibrahim Kallin, penasihat Menteri Luar Turki, dan Sandra Day O' Connor, bekas hakim Mahkamah Agung Amerika Syarikat".





KENYATAAN DSAI (3) :
"Dari awal, sebanyak US$56 juta telah dijanjikan kepada Yayasan. Setakat ini, Yayasan hanya menerima dana dari Turki, United Kingdom dan Jordan, antara lain. Amerika Syarikat tidak memberikan sebarang dana kepada Yayasan".

KENYATAAN DSAI (4):
"Saya dijemput untuk menyertai lembaga pengarah Yayasan pada pertengahan 2006 bersama-sama wakil dari Maghribi, Kuwait, Iraq, Sepanyol, Syria, Turki, Lubnan, Amerika Syarikat, Arab Saudi, Mesir, Switzerland dan Qatar".

a. Jawatankuasa Pemilih (3 orang)
1. Anwar Ibrahim (Malaysia) 2. Rahma Bourqia (Morocco) 3. Bakhtiar Amin (Iraq)
* Diumumkan pada 2 Februari 2006

b. Jawatankuasa Eksekutif (5 orang)
1. Anwar Ibrahim 2. Rahma Bourqia 3. Bakhtiar Amin 4. Sandra O'connor (US) 5. Dr Cornelio Sommaruga (Switzerland)
*Diumumkan pada 15 Julai 2006-mesyuarat di Doha.

c. Ahli Lembaga Pengarah (14 orang)
1. Anwar Ibrahim (Pengerusi/Malaysia) 2. Rahma Bourqia (Naib Pengerusi/Morocco) 3. Kamel Abu Jaber (Bendahari/Jordan) 4. Laila al Hamad (Setiausaha/Kuwait) 5. Bakhtiar Amin (Iraq) 6. Sandra Day O'connor (United States) 7. Cornelio Sommaruga (Switzerland) 8. Burhan Ghalioun (Syaria) 9. Andreu Claret Serra (Spain) 10.Ibrahim Kalin (Turkey) 11.Jamil Mroue(Lebanon) 12.Abdul Rahman al Rashed (Saudi Arabia) 13.Naguib Sawiris (Egypt) 14.Juhaina Sultan al-Easa (Qatar)*Diumumkan pada 15 Julai 2006 - mesyuarat di Doha.
4. Bermakna Anwar Ibrahim merupakan tokoh yang paling diberi kepercayaan US Department of State kerana menjadi nama paling penting dalam ketiga-tiga jawatankuasa. Dalam mesyuarat yayasan di Bahrain (31 May 2007), DSAI memaklumkan beliau dipilih pula menjadi Presiden yayasan.

5. Selain DSAI, seorang lagi tokoh yang diberi kepercayaan US Department of State ialah Sandra Oconnor. Kenyataan media US Department of State pada 8 Jun 2006, melalui office of the spokesman Washington DC menyebut "The department of state is pleased to announce that former US Supreme Court Justice Sandra Dya Oconnor has agreed to serve as the US reprensentative to the Boarder Middle East and North Africa (BMENA) Foundation For the Future".





KENYATAAN DSAI (2):
"Yayasan tersebut merupakan sebuah badan independen, melibatkan kerajaan dan masyarakat madani untuk menyokong badan-badan bukan kerajaan di dalam usaha membangunkan demokrasi dan kebebasan di Timur Tengah dan Afrika Utara".



(Kenyataan DSAI pada May 20th, 2007)
KENYATAAN DSAI (1):
"Foundation For the Future (Yayasan Masa Hadapan) mula-mula diumumkan di Bahrain pada November 2005 oleh menteri-menteri luar dan pembangunan dari Timur Tengah, Afrika Utara, Eropah dan Amerika Syarikat".

No comments:

Post a Comment